pasek-sp

Breadcrumbs

Lekturowy niezbędnik ósmoklasisty

Uczniowie klasy 8a i 8b, chcąc jak najlepiej przygotować się do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, postanowili „oswoić” lektury obowiązkowe. Podczas omawiania utworów na lekcjach starają się przybliżyć ich treść i problematykę. Szczególną uwagę poświęcili „Panu Tadeuszowi” Adama Mickiewicza, „Balladynie” Juliusza Słowackiego oraz „Kamieniom na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.

Na początku „Pan Tadeusz” kojarzył się uczniom z nudną lekturą, na szczęście jednak, po przeczytaniu, epopeja okazała się niewyczerpanym źródłem natchnienia dla naszych ósmoklasistów. Dzięki wnikliwej analizie dzieła młodzież zrozumiała jego treść, dostrzegła oraz doceniła, że jest ono skarbnicą wiedzy o dziewiętnastowiecznej Polsce i jej mieszkańcach, czego dowiodła w swoich rozprawkach. W każdym wypracowaniu pojawiały się konkretne argumenty i przykłady na to, że warto przeczytać „Pana Tadeusza”. Kolejnym wyzwaniem dla młodzieży było przygotowanie plakatów i prezentacji multimedialnych poświęconych utworowi. Uczniowie w swych pracach skupili się na utrwaleniu staropolskich tradycji i obyczajów, opowiedzieli historię zamku Horeszków, przyjrzeli się dziewiętnastowiecznej modzie, a nawet staropolskiemu menu, którego znawcą w lekturze był Wojski Hreczecha. Podjęli się także przywrócenia dobrego imienia Jackowi Soplicy, „przeprowadzając z nim” wywiad.

Podczas omawiania „Balladyny” uczniowie przeanalizowali jej drogę do władzy oraz motywy postępowania. Zaprojektowali ikony nawiązujące do treści dramatu, które pozwolą zapamiętać jego treść. Rozważali czy Balladyna jest zbrodniarką, która zasłużyła na karę. Szukali także argumentów, dzięki którym mogliby oczyścić ją z oskarżeń.

Utwór „Kamienie na szaniec” także okazał się niezwykle inspirujący. Alek, Zośka i Rudy stali się ósmoklasistom niezwykle bliscy, dlatego każdy szczegółowo opracował „biografię” bohatera, uwzględniając osiągnięcia i dokonania w czasie II wojny światowej.
Ponadto uczniowie przygotowali mapę działań i plakaty akcji przeprowadzonych w ramach Małego Sabotażu oraz akcji dywersyjnych oraz komiks na podstawie akcji pod Arsenałem (przeprowadzonej 26 marca 1943 roku). Każdy ósmoklasista w swojej pracy starał się wyjaśnić na czym polega nieprzemijająca wartość powieści Aleksandra Kamińskiego.

Wszyscy uczniowie zaangażowali się w pracę i starali pokazać jak wiele zapamiętali i rozumieją z omówionych dzieł. Przygotowując swoje prezentacje i projekty, starali się, by jak najwierniej oddawały treść i problematykę utworów. Prawdopodobnie po powrocie do szkoły przygotują wystawę swoich prac, by w ten sposób zachęcić kolegów do czytania i przekonać ich jak wiele można zyskać dzięki znajomości lektur, bo literatura nie tylko uczy i wychowuje, ale także „bawi” i pozwala realizować własne wizje artystyczne.

 

Facebook Widget Slider

Menu